Ανεκτικότητα ως Τέχνη της Ζωής

TOLERANCE AS THE ART OF LIFE
Comenius –Πολυμερείς Σχολικές Συμπράξεις Αριθμός Σύμβασης 2009-SK1-COM06-00809 5

Σύμφωνα με το λεξικό η λέξη ανεκτικότητα προσδιορίζεται ως σεβασμό προς τις ξένες πεποιθήσεις, ξένες ιδέες, ανοχή και υπομονή. Η έννοια της ανεκτικότητας συναντιέται όχι μόνο στη λογοτεχνία αλλά και στην καθημερινή επικοινωνία των ανθρώπων και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Η ανεκτικότητα αποτελεί θεμέλιο για τις καλές σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, της επικοινωνίας μεταξύ τους και προϋπόθεση για την ανάπτυξη της σύγχρονης κοινωνίας μας και τη λειτουργία της. Η ανεκτικότητα θα έπρεπε να είναι μέρος της καθημερινότητας του καθενός εξασφαλίζοντάς του μία πλήρη και ευτυχισμένη ζωή μέσα σε παρέες ανθρώπων διαφορετικών και μοναδικών.
Το Πρόγραμμά μας «Ανεκτικότητα ως Τέχνη της Ζωής» εστιάστηκε στην προσέγγιση των χωρών της σημερινής Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι Ευρωπαίοι έχουν επίγνωση των κοινών τους ριζών, οι οποίες παρά τις τοπικές διαφορές στις παραδόσεις και στις πολιτιστικές τους ιδιαιτερότητες, συγκλίνουν και ενοποιούνται μέσω της ιστορίας της ηπείρου γενικά, και ιδιαίτερα μέσω της ιστορίας της τέχνης. Η κύρια ιδέα του προγράμματος ήταν να εκφραστεί μία αρνητική στάση έναντι όλων των μορφών φυλετικών και εθνικών διακρίσεων και ξενοφοβίας μέσα από την τέχνη. Το πρόγραμμα ακολούθησε τις αρχές της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης μέσω της μουσικής, του χορού, της λογοτεχνίας, του θεάτρου και των εικαστικών.
 Για την υλοποίηση του προγράμματος χρησιμοποιήθηκαν διάφορα καλλιτεχνικά μέσα έκφρασης από όλους τους εμπλεκόμενους εταίρους. Μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης στοιχείων του πολιτισμού της εθνικής ταυτότητας των μαθητών ενισχύθηκε η έννοια της ανεκτικότητας μεταξύ των εθνών και των αντίστοιχων πολιτισμών τους. Πραγματοποιήθηκαν κοινές συνεδριάσεις κατά τη διετή διάρκεια της υλοποίησης του προγράμματός μας και μέσα από αυτές παρουσιάστηκαν οι ταυτότητες των περιφερειών των συμμετεχόντων σχολείων. Ήταν πάντα υπέροχες εμπειρίες που θα μείνουν για πάντα χαραγμένες στις καρδιές μας. Οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες των μαθητών παρουσιάσθηκαν εκτενώς στην τελετή λήξης και στην τελική παρουσίαση – συναυλία του κοινού έργου. Η συνεργασία μας βιώθηκε έντονα και ευχάριστα από όλους τους εμπλεκόμενους. Οι φιλίες και οι δεσμοί που δημιουργήθηκαν μεταξύ μας εξακολουθούν και θα εξακολουθήσουν να υφίστανται για χρόνια μετά την ολοκλήρωση του έργου. Αποκτήσαμε όλοι οι συμμετέχοντες σε μεγαλύτερο βαθμό γνήσια, ειλικρινή αίσθηση για την σπουδαιότητα της διαφορετικότητας των άλλων και της ανεκτικότητας που πρέπει να μας διακρίνει απέναντί τους.
Κατά τη διάρκεια της διετούς προγράμματος πραγματοποιήθηκαν έξι κοινές διεθνείς συναντήσεις, η κάθε μία σε διαφορετικό ίδρυμα των εταίρων και διαφορετική χώρα.
18.- 23.Οκτ. 2009 – Bzenec, Δημοκρατία της Τσεχίας
Διευκρινίσθηκε η πορεία του προγράμματος και οι διαδικασίες εκτέλεσης και ελέγχου. Ο Συντονιστής ετοίμασε τους βασικούς κανόνες συνεργασίας. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης όλοι οι συντονιστές και διευθυντές συζήτησαν τις ομοιότητες και τις διαφορές των εκπαιδευτικών συστημάτων σε κάθε ίδρυμα, συγκρίνοντας τους τρόπους ένταξης του προγράμματος στο πρόγραμμα σπουδών του κάθε σχολείου.
14. – 21. Φεβρουαρίου του 2010 – Statte (Τάραντας), Ιταλία
Συζητήσαμε τη διαδικασία υλοποίησης του προγράμματος και κάθε σχολείο παρουσίασε δείγματα εργασιών των μαθητών του.
9. – 15. Μαΐου 2010 – Σέρρες, Ελλάδα
Συζητήσαμε για τη ροή του προγράμματος από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Όλοι οι εταίροι παρουσίασαν εργασίες σε μια μεγάλη εκδήλωση στο θέατρο του σχολείου. Οι μαθητές χόρεψαν, τραγούδησαν, έπαιξαν θέατρο, και παρουσίασαν εργασίες σε DVD, με επίκεντρο την ιδέα της ανεκτικότητας.
9. – 15. Οκτώβριος 2010 – Σιρνάκ, Τουρκία
Συζητήσαμε την πορεία του προγράμματος και προγραμματίσαμε τις δραστηριότητές μας για τον επόμενο χρόνο. Δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στην υλοποίηση και την ένταξη του προγράμματος στην εκπαιδευτική διαδικασία.
25. Μαρτίου – 1. Απρ. 2011 – Παλέρμο, Ιταλία
Παρουσιάσαμε εργασίες σε Power Point και συμμετείχαμε στην παράσταση του σχολείου. Ανταλλάξαμε εργασίες, αναφορές και προγραμματίσαμε την τελική συνάντηση στην Μπρατισλάβα.
6. – 12. Μάης 2011 – Μπρατισλάβα, Σλοβακία
Την Τετάρτη, 11 Μαΐου πραγματοποιήθηκε η τελευταία συναυλία όλων των σχολείων που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Οι εταίροι παρουσίασαν τα καλλιτεχνικά projects των σχολείων τους (χορός, μουσική, θέατρο). Κατά τη διάρκεια της συνάντησης στην Μπρατισλάβα οι μαθητές συζήτησαν για το πρόγραμμα, για το τι αποκόμισαν από τη συμμετοχή τους, τα συναισθήματά τους και την αλλαγή της γνώμης τους για τη ζωή στην πολυεθνική Ευρώπη.
Η εμπειρία συμμετοχής στο Ευρωπαικό πρόγραμμα εκτός από την ευκαιρία που τους έδωσε να συμμετάσχουν σε ένα διεθνές πρόγραμμα, τους πρόσφερε τη δυνατότητα να γνωρίσουν άλλους πολιτισμούς, να διευρύνουν τις γνώσεις τους, να αποκομίσουν καινούριες ιδέες, να εκφραστούν ελεύθερα και να γίνουν πιο ανεκτικοί απέναντι σε όλους και όλα.
Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στο να αφυπνίσει το ενδιαφέρον των μαθητών ώστε να αντιμετωπίσουν την ξενοφοβία και το ρατσισμό. Η ιδέα της ανεκτικότητας ήταν στο επίκεντρο όλων των εργασιών.

http://www.europeansharedtreasure.eu/
http://www.europeansharedtreasure.eu/detail.php?id_project_base=2009-1-SK1-COM06-00809
http://www.europeansharedtreasure.eu/detail.php?id_project_base=2009-1-SK1-COM06-00809
http://www.youtube.com/user/tolerancecomenius?feature=watch
http://www.youtube.com/watch?v=ULuZGduz1T8
https://www.facebook.com/profile.php?id=100001503744978&fref=ts
https://www.facebook.com/profile.php?id=100001503744978&sk=photos
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1922803399132.111833.1513516907&type=3