Ψηφιακή τάξη

Η «Ψηφιακή Τάξη» είναι το όραμα και πόνημα μακροχρόνιου σχεδιασμού και δουλειάς στο σχολείο μας. Πρόκειται για τη διεξαγωγή των σχολικών παραδόσεων, της μελέτης του μαθητή αλλά και της αξιολόγησης των επιδόσεων μέσα από ένα σύγχρονο, λειτουργικό και ευχάριστο ψηφιοποιημένο σχολικό περιβάλλον.

Η πλατφόρμα λογισμικού που επιλέξαμε είναι το Onenoteαπό το Officeτης Microsoft, φυσικά σε μια επαγγελματική έκδοση, σχεδιασμένη για σχολεία. Θεωρήσαμε ότι το περιβάλλον των Windowsείναι οικείο σε όλους, πιο πρόσφορο για εκπόνηση εργασίας από τα δωρεάν λογισμικά που κυκλοφορούν και πιο εύχρηστο από υπερβολικά εξειδικευμένα και ελιτίστικα λογισμικά. Η MicrosoftHellasσυνεργάζεται μαζί μας και μας παρέχει, εκτός από λογισμικό, καθοδήγηση και τεχνική υποστήριξη στην προσπάθειά μας. Οι διαδραστικοί πίνακες είναι της μεγάλης εταιρείας Epson.

Η βασική ιδέα είναι σχετικά απλή: βιβλία, σημειώσεις και υποστηρικτικό ψηφιοποιούνται σε εύχρηστη μορφή και κατάλληλες μορφές αρχείων. Στη συνέχεια οργανώνονται κατά μάθημα και αποθηκεύονται στους διαδραστικούς πίνακες των τάξεων. Το ίδιο υλικό αποθηκεύεται και στις ατομικές ταμπλέτες των μαθητών. Από το σημείο αυτό και μετά μπορεί να ξεκινήσει η διδασκαλία: η παράδοση του μαθήματος γίνεται πλέον ψηφιακά και συμπληρώνεται από το διαδραστικό υλικό και τους διαδικτυακούς συνδέσμους που επέλεξαν και διαμόρφωσαν οι καθηγητές του σχολείου μας για το μάθημά τους.

Από το σημείο αυτό και εξής οι δυνατότητες είναι απεριόριστες.

Πρώτα απ’ όλα, σημαντική παράμετρος της μεθόδου μας είναι η διαρκής διασύνδεση του μαθητή με το δάσκαλο. Για να το πετύχουμε αυτό οι ταμπλέτες των μαθητών είναι αυτόματα συνδεδεμένες με το διαδραστικό πίνακα της τάξης τους μέσω ενός cloud, δηλαδή ενός διαδικτυακού χώρου, με τον οποίο βρίσκονται συνδεδεμένα όλα τα μηχανήματα. Σε πρώτη φάση αυτό σημαίνει ότι ό,τι αποτυπώνεται στον πίνακα αποθηκεύεται την ίδια στιγμή στο tabletτου μαθητή. Το παιδί, λοιπόν, έχει τη δυνατότητα να ανατρέξει στην παράδοση της ημέρας οποιαδήποτε στιγμή ή να θυμηθεί την παράδοση παλαιότερων μαθημάτων.

Στο επόμενο επίπεδο η μέθοδος διδασκαλίας μας απογειώνει την διαρκή επαφή του μαθητή με το διδακτικό αντικείμενο. Ακόμη και έξω από το σχολείο, ακόμη και στο σπίτι, στη βόλτα, στο γυμναστήριο ή οπουδήποτε στον κόσμο η ταμπλέτα του μαθητή αναζητά δίκτυο ίντερνετ και μόλις το βρει συνδέεται αυτόματα στο cloudτης τάξης. Μα απλά λόγια αυτό σημαίνει ότι ο μαθητής μπορεί να πάρει την παράδοση του μαθήματος, τα παραδείγματα που έδωσε ο καθηγητής και τη δουλειά που ανατέθηκε για την επόμενη φορά … ακόμη κι αν έλειψε από το σχολείο. Η δυνατότητα αυτή είναι πολύτιμη σε περιπτώσεις ασθένειας, αλλά και στην περίπτωση που ο καθηγητής θέλει να δώσει συμπληρωματικό υλικό στους μαθητές του αλλά δεν πρόλαβε να το κάνει στη διάρκεια της διδακτικής ώρας.

Η παραπάνω δυνατότητα παίρνει ακόμα μεγαλύτερη αξία στον τομέα της ενισχυτικής διδασκαλίας, όπου συντελείται μια πραγματική επανάσταση. Μέσω διαδικτυακής τηλεδιάσκεψης και σε πάντα με το Onenoteως εργαλείο διδασκαλίας, μαθητές και καθηγητές μπορούν να συζητήσουν και να εργαστούν πάνω σε σημαντικές διευκρινήσεις εκτός ωρολογίου προγράμματος. Έτσι η ενισχυτική είναι εφικτή ακόμα και από το σπίτι, με όλα τα αναγκαία διδακτικά εργαλεία να χωρούν στην παλάμη του μαθητή και του εκπαιδευτικού.

Στο ίδιο μοτίβο γίνεται και η μελέτη στο σπίτι. Ο μαθητής παρακολούθησε την παράδοση, τη μελέτησε στο tabletτου, πήρε διευκρινήσεις για τυχόν σημεία που δεν κατάλαβε. Ήρθε η ώρα να μελετήσει. Πάνω απ’ όλα είναι αδύνατον να «ξεχάσει» τι έχει να μελετήσει. Ακόμα και ο γονέας, με μια ματιά στην ταμπλέτα, μπορεί να ελέγξει τις εργασίες που ανέθεσε ο καθηγητής κάθε μέρα και να διαπιστώσει αν το παιδί του έχει ασχοληθεί με τα μαθήματά του.

Η μελέτη γίνεται από το tablet. Φυσικά όποιος επιθυμεί μπορεί να προμηθευτεί τα βιβλία και τις σημειώσεις του σχολείου μας σε χαρτί. Ωστόσο αυτό δεν προβλέπεται να συμβεί, καθώς τα ψηφιοποιημένα βιβλία και οι διαδραστικές σημειώσεις είναι πολύ πιο αποτελεσματικά, πολυτροπικά και δοκιμασμένα εργαλεία μελέτης και εξάσκησης. Ο μαθητής μπορεί να γράψει τις ασκήσεις του σε κανονικό τετράδιο, ωστόσο μεγάλο μέρος των ασκήσεων βρίσκονται ψηφιοποιημένες στην ταμπλέτα. Οι απαντήσεις μπορούν να γραφούν στο προσωπικό, ψηφιακό σημειωματάριο του μαθητή με γραφίδα, με το δάχτυλο ή με το ενσωματωμένο πληκτρολόγιο που συνοδεύει κάθε ταμπλέτα. Οι λυμένες πια ασκήσεις ανεβαίνουν αυτόματα στο cloud, οπότε ο καθηγητής μπορεί να τις δει από το σπίτι του, να παρέμβει με διορθώσεις και παρατηρήσεις και, αν το κρίνει αναγκαίο, να κοινοποιήσει τις ατομικές εργασίες στην τάξη για μια παρουσίαση, για λόγους παραδειγματισμού ή απλά προς συζήτηση. Εξυπακούεται ότι μόνον ο εκπαιδευτικός έχει πρόσβαση στα ατομικά, ψηφιακά σημειωματάρια των μαθητών.